Bezpieczeństwo opakowań kosmetycznych – normy i regulacje obowiązujące w branży

opakowania

Opakowanie i etykietowanie produktów kosmetycznych nie może być dziełem przypadku. Kwestie te są regulowane przez Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Europy, które weszło w życie z dniem 30 listopada 2009 roku. Rozporządzenie obowiązuje nie tylko w Polsce, ale również we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej. Poza tym dokumentem w Polsce obowiązują także krajowe wytyczne, według których należy dobierać opakowania do kosmetyków i w odpowiedni sposób je etykietować.

Jakie informacje muszą znaleźć się na opakowaniach kosmetyków?

Zgodnie z krajowymi i unijnymi przepisami, na każdym opakowaniu kosmetyku powinny znaleźć się dane producenta, a jeśli te sprowadzone są spoza granicy kraju, w którym są sprzedawane, należy umieścić informacje o kraju pochodzenia. Niezbędna jest również informacja o nominalnej zawartości.

Na opakowaniu każdego kosmetyku musi znaleźć się również jego skład. Jeżeli kosmetyk zawiera składniki silnie alergizujące, taka informacja również powinna zostać umieszczona w widocznym miejscu. Jeżeli samo opakowanie kosmetyku jest małe, najważniejsze wiadomości dla konsumenta powinny być umieszczone np. na kartonowym opakowaniu, w którym produkt jest sprzedawany.

Wymagania jakościowe opakowań kosmetycznych

Zgodnie z unijnymi przepisami opakowania do kosmetyków powinny być, choć częściowo poddawane recyklingowi. Z założenia ma to ograniczyć zanieczyszczenie środowiska. Takie opakowania muszą być oznaczanie zielonym punktem. Najpopularniejsze ekologiczne opakowania stosowane w branży kosmetycznej to pudełka aluminiowe, szklane słoiczki 50 ml, świetnie sprawdza się również butelka HDPE, która tak naprawdę wystarczy umyć dobrym detergentem, aby była gotowa do ponownego wykorzystania.
Ze względu na to, że kosmetyk może wchodzić w reakcję z opakowaniem, buteleczki kosmetyczne należy zawsze dopasowywać do zawartości. Producenci muszą pamiętać również o tym, że szkodliwe substancje do kosmetyku mogą przedostawać się nie tylko z opakowań, ale i etykiet, dlatego nadruki powinny być wykonywane przy zastosowaniu farb pozbawionych szkodliwych dodatków. Ze względu na to, że kosmetyki przewożone i przechowywane są w różnych warunkach, opakowania muszą odpowiednio chronić zawartość niezależnie od okoliczności.

Choć dla części producentów wymogi do spełnienia odnośnie do opakowań kosmetycznych mogą być nieco uciążliwe, stosowanie się do przepisów unijnych i krajowych jest niezwykle istotne, zarówno dla bezpieczeństwa klientów, jak i jakości produktu.